Ilmastointihuolto

Huoltamaton ilmastointilaite voi aiheuttaa ikävän yllätyksen.

Vaikka ilmastointilaite on itsestään selvyys uusissa autoissa, sen huoltaminen ei kuitenkaan kuulu autojen normaaliin huolto-ohjelmaan vaan ilmastointilaitteen huolto on autoilijan itsensä vastuulla.

Ilmastointilaitteen toiminta perustuu siinä kiertävään kylmäaineeseen. Kylmäainetta voi haihtua ja usein haihtuukin ilmastointilaitteesta noin 10 prosenttia vuodessa. Kun kylmäaineen vajausta syntyy noin kolmannes, ilmastointilaitteen toiminta heikkenee eikä laite puhalla enää kunnolla kylmää ilmaa. Laitteessa ja sen putkistossa kiertävän kylmäaineen tehtävänä on myös voidella ilmastointia. Kun kylmäaine vajenee laitteistosta, ilmastointilaitteen kompressorin voitelu heikkenee ja kompressori voi mennä rikki. Ilmastointilaite kannattaa huollattaa myös kustannussäästömielessä, sillä kompressorin rikkoutuessa edessä voi olla jopa yli tuhannen euron lasku.

Yleinen nyrkkisääntö on, että laite olisi hyvä huollattaa 2-3 vuoden välein. Jos ilmastointilaite lakkaa puhaltamasta kylmää ilmaa, auton kojetaulussa oleva AC-kirjaimin tai hiutaleen kuvalla varustettu nappi kannattaa painaa pois päältä, että mahdollisesti vielä ehjänä oleva kompressori ei mene rikki. Tämän jälkeen auto kannattaa viedä ilmastointihuoltoon, jos laitetta aikoo vielä käyttää.

Suurimmassa osassa tapauksista joissa ilmastointilaite ei puhalla kunnolla kylmää, vika johtuu liian vähäisestä kylmäaineesta. Ilmastointilaitteen huolto maksaa noin 60-100 euroa ja perushuoltoon kuuluvat yleensä järjestelmän tarkistus, kylmäaineiden ja öljyn lisäys.

Lisäksi huollon yhteydessä on mahdollista ottaa ilmastointilaitteen höyrystimen ja raitisilmakanavien desinfiointi sekä raitisilmasuodattimen vaihto. Veloitus ilmastointi huollon yhteydessä tehtävästä desinfioinnista yleensä tarvikkeiden hinnan eli muutamia kymmeniä euroja. Jos ilmastointilaitetta ei desinfioi, siitä voi tulla aikamoinen mikrobipesä. Höyrystimessä on koko ajan kosteutta eikä autojen ilmastointilaitteissa ole suodattimia höyrystimen jälkeen – kaikki ilma matkustamoon tulee suoraan höyrystimeltä ja likainen höyrystin levittää auton sisäilmaan tällöin paljon erilaisia pöpöjä.